ممکن است شما نیز با محصول سیب‌زمینی بنفش آشنایی داشته باشید. محصولی که در سالهای اخیر طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. این محصول در کشور ایران نیز، ورود پیدا کرده و تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران خصوصی به تولید این محصول مهم و پرخاصیت پرداخته‌اند.
در این مقاله سعی برآن شده است تا اطلاعات مفیدی در مورد محصول سیب زمینی بنفش و خواص مهم آن در اختیار شما قرار داده، تا شناخت بهتر و دقیق‌تری از این محصول داشته باشید.


سیب زمینی بنفش چیست؟

اهمیت سیب زمینی بنفش
یکی از مهمترین محصولات کشاورزی، محصول سیب‌زمینی است. سیب زمینی نقش قابل توجهی در امنیت غذایی کشورها دارد و همین موضوع باعث شده است که این محصول همیشه مورد توجه محققان و پژوهشگران علم ژنتیک قرار گیرد و همواره نژادهای بهتری از سیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی به لحاظ عملکرد بالاتر در سطح کشت، بهبود خواص فیزیکی، افزایش ارزش غذایی و ...  از سوی این محققان معرفی و به بازار عرضه شود. یکی از این محصولات ارائه شده به بازار، محصول سیب زمینی بنفش است.
سیب‌زمینی بنفش، نوعی جدیدی از سیب‌زمینی است که محققان آن را با استفاده از جهش‌های ژنتیکی تولید کرده‌اند. این گونه سیب‌زمینی از سیب‌زمینی‌های معمولی کوچکتر است و پوست آن به رنگ بنفش تیره است. در سالهای اخیر،  سیب‌زمینی  بنفش در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است و مصرف آن بخصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج یافته است.  

 خواص سیب زمینی بنفش

فواید سیب زمینی بنفش
پوست و گوشت این نوع از سیب‌زمینی به رنگ بنفش است. علت رنگ بنفش این محصول به‌خاطر وجود مقدار زیادی از ماده‌ای بنام "آنتوسیانین" در این نوع از سیب‌زمینی است که این ماده در میوه‌های رنگی از جمله توت سیاه، شاه‌توت، زغال‌اخته و ... به وفور یافت می‌شود. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای جلوگیری از بیماری‌های سرطانی بسیار مفید و موثر است. سیب‌زمینی بنفش دارای آنتی‌اکسیدانی در حدود 4 برابر  بیشتر از سیب‌زمینی معمولی است.
این محصول در جلوگیری از سرطان معده، پروستات، بهبود عملکرد کبد و حتی تنظیم فشار خون بسیار موثر است. برخلاف سیب زمینی معمولی، سیب‌‌‌زمینی بنفش از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. این محصول برای افرادی که بیماری دیابت داشته اما در عین حال تمایل زیادی به مصرف سیب زمینی و فراورده‌های آن دارند، بی‌ضرر است.

پخت غذا با سیب زمینی بنفش

طعم و طبخ سیب زمینی بنفش
طعم و مزه این سیب زمینی همانند سیب زمینی معمولی است و تنها از لحاظ خواص غذایی، غنی تر است. این محصول را همانند دیگر سیب زمینی‌ها طبخ می‌کنند. در کشورهای مختلف این نوع از سیب‌زمینی در صنعت چیپس در حال گسترش است.
همچنین به خاطر رنگ زیبایی که این سیب زمینی بعد از طبخ پیدا میکند، در بسیاری از سالادها و غذاهای رستورانهای مختلف در حال استفاده است. از آنجایی که پوست این نوع از سیب زمینی سرشار از ویتامین A است بسیاری از افراد آن را با پوست مصرف می‌کنند. 
 
کشت سیب زمینی بنفش در ایران


سیب زمینی بنفش در ایران
در ایران نیز این محصول در سالهای اخیر به ارقام سیب زمینی اضافه شده است. در بعضی از شهرها کشاورزان به صورت موردی  به کشت سیب زمینی بنفش روی آورده‌اند اما  میزان سطح کشت برای این محصول مهم  بسیار محدود بوده است.
هر یک کیلو سیب زمینی بنفش در بازار ایران، به  قیمت 25 هزار تومن به فروش می‌رسد که به نظر می‌رسد برای کشاورزان محصول سودآوری به شمار خواهد رفت. از آنجایی که این محصول از لحاظ ارزش غذایی بسیار غنی است، لزوم توجه بیشتر به این محصول و آموزشهای لازم به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهت بالابردن آگاهی و شناخت از سیب‌زمینی بنفش و خواص مهم آن در حفظ سلامتی افراد، از سوی کارشناسان و نهادهای دولتی امری ضروری خواهد بود.



 
بازدید : 812
14 آذر 1400 ساعت 03:27 ب.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری